Close

Sell the Problem that you solve

Sell the Problem that you solve

Het klinkt logisch, toch.
Toch maak ik vaak mee dat Sales er voor kiest om te praten vanuit hun product.
Waarom eigenlijk? Ik kan hier veel tijd insteken om de motivatie hiervan te proberen te achterhalen.
Maar laat ik lekker kort en bondig blijven. Niet doen! Praat niet over jezelf.

“Je klant koopt, jij verkoopt niets!”

Je kunt gaan bellen, mailen tot je een ons weegt,  als je het idee hebt dat jij je klant iets verkoopt. Ja, mooie praatjes. Daarvan zei mijn moeder altijd; “Praatjes vullen geen gaatjes.”

 

Onderzoek, wat de behoefte is van de klant. Wat is zijn pijn?

Welk product heeft hij behoefte aan? Heeft hij dit al? Of wil de klant of prospect vernieuwen/ updaten/ upgraden?

Welk probleem los je voor hem? Waardoor wordt jouw potentiële klant succesvol als hij jouw product of dienst gebruikt?

Ik noem dit het kwalificeren van je klant.

 

Daarna is het belangrijker dat je weet hoe jouw klant koopt?

Inventariseer goed de situatie, het proces bij de klant en waar exact de behoefte ligt.

 

Hoe kom ik aan alle informatie? Vraag!

Heb je al klanten in die branche of met dat specifieke probleem? Ken je mensen in jouw netwerk uit een soort gelijke branche? Bel, zoek contact. Zeg eerlijk dat we wil leren. Toets, vraag, vraag, vraag en leer. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand mij niet wilde helpen.

Op basis van alle informatie die je hebt kan je insteken op de oplossing die je gaat bieden. Blijf wel opletten, doe geen aannames.

 

  •  
    10
    Shares
  • 10
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *